طول عمر جیرجیرک ها چقدر است؟

۱۳۹۹/۵/۲۱

جیرجیرک ها معمولا در فصل گرما تمایل دارند بیرون از خانه باشند. وقتی فصل پاییز فرا می رسد و هوا کم کم سرد می شود، جیرجیرک ها باید محل زندگیشان را تغییر دهند و یک راه زنده ماندن آنها نقل مکان به خانه انسان هاست.
آنها اغلب از طریق شکاف های موجود در دیوارها و پنجره ها وارد خانه ها می شوند و اگر نتوانند راهی به درون ساختمان بیابند با فرا رسیدن زمستان از بین می روند.
البته برخی از جیرجیرک ها خود را با سرمای زمستان تطبیق داده اند و با سردی هوا و کم شدن مواد غذایی به نوعی خواب زمستانی می روند. دو نوع خواب زمستانی وجود دارد: یکی خواب زمستانی اجباری است که حیوان یا حشره باید آن را طی تکاملش انجام دهد و دیگری خواب زمستانی اختیاری است یعنی حشره یا حیوان وقتی که چیز بدی در حال رخ دادن است به خواب می رود.
در هنگام خواب زمستانی اختیاری متابولیسم جیرجیرک ها کاهش یافته و آنها در یک جا ساکن می شوند و در این وضعیت آنها دیگر نگرانی برای یافتن مواد غذایی ندارند که این مساله باعث می شود تا آنها بتوانند در زمستان زنده بمانند.(البته با خواب زمستانی تفاوت دارد).
جیرجیرک های خانگی حدود ۲ تا ۳ ماه زنده می مانند. از نامشان هم پیداست که آنها فقط می توانند درون خانه ها دوام بیاورند و زندگی کنند. این گونه در زمستان بیشتر تمایل دارند تا وارد خانه های شما شوند چرا که آنجا گرم است ولی در تابستان ترجیح می دهند تا بیرون خانه ها بمانند. جیرجیرکهای خانگی همچنین در کنار زباله ها و محل نگهداری آنها نیز دیده می شوند. زباله ها می توانند برای مدت کوتاهی برای جیرجیرکها ایجاد گرمای کافی بکنند.
دلایل عجیبی مبنی بر اینکه جیرجیرک های خانگی نمی توانند به اندازه سایر گونه های جیرجیرکها عمر کنند وجود دارد. اول اینکه جیرجیرک های خانگی مدت کوتاهی پس از تولید مثل می میرند و دوم اینکه جیرجیرک های خانگی ممکن است در فصولی که رویش گیاهان متوقف می شود پیدا کردن غذا برایشان سخت شود و در این صورت آنها شروع به همنوع خواری می کنند و یا حتی ممکن است بچه های خود را بخورند. جیرجیرک های جوان هیچ شانسی در مقابل والدین گرسنه شان ندارند.
اگر صدای جیرجیر در خانه تان شنیدید و به وجود جیرجیرک ها در خانه مشکوک شدید نگران صدا نباشید زیرا وقتی یک جیرجیرک به مرحله بلوغ می رسد اغلب فقط حدود سه هفته یا بیشتر زنده نمی ماند. اگر در خانه باشند و به مواد غذایی دسترسی نداشته باشند حتی ممکن است سریعتر هم از بین بروند. اما اگر از گونه جیرجیرک‌های شتری باشند می توانند دو سال یا بیشتر هم عمر کنند.

source:www.asktheexterminator.com

..