آیا جیرجیرک ها خطرناک هستند؟

۱۳۹۹/۵/۱۴

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا جیرجیرک ها خطرناک هستند؟ آیا می توانند انسان ها را نیش بزنند و یا گاز بگیرند؟
در اینجا به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

آیا جیرجیرک ها واقعا خطرناک هستند؟

آیا جیرجیرک ها سمی هستند؟

خیر، جیرجیرک ها نه خطرناک هستند و نه سمی. تنها مشکلی که آنها می توانند برای ما ایجاد کنند، از بین بردن آرامش ماست.
جیرجیرک ها به خاطر صدای ممتدی که تولید می کنند می توانند برای ما آزار دهنده باشند و چون اغلب این صدا در شب هنگام و موقع خوابیدن ما انسان ها شنیده می شود، برای برخی بسیار زجرآور خواهد بود.

البته مشکل دیگری که در صورت وجود تعداد زیادی جیرجیرک در یک مکان بوجود می آید؛ وارد کردن خسارت به پوشاک و سایر منسوجات است. چرا که جیرجیرک ها عاشق لباس های کثیف (آغشته به عرق و یا باقی مانده مواد غذایی) هستند.

 

 

آیا جیرجیرک ها گاز می گیرند؟

بله، یک جیرجیرک خانگی می تواند گاز بگیرد اما تمایلی به گاز گرفتن انسان ها ندارد. جیرجیرک های سیاه رنگ که بسیار هم دیده میشوند به هیچ وجه انسان را گاز نمی گیرند.
البته اجزای دهان یک جیرجیرک در صورت گاز گرفتن هم آنقدر قدرت ندارد که بتواند پوست انسان را زخمی یا پاره کند.
مشکل گاز گرفتن جیرجیرک نیست بلکه مشکل انتقال انگل، کرم و بیماری هایی که جیرجیرک ممکن است با خود حمل کند. البته در صورت گزیده شدن توسط جیرجیرک بیماری جدی به انسان منتقل نمی شود.
دست زدن به بدن جیرجیرک و یا تماس با مدفوع این حشره می تواند باعث انتقال این نوع بیماری ها بشود، البته در صورت بلعیده شدن (مثلا پس از تماس با جیرجیرک بدون شستن دستها، چیزی بخورید.).

 

آیا جیرجیرک نیش می زند؟

خیر، جیرجیرک اصلا ارگانی برای نیش زدن ندارد و این تصور غلط احتمالا به خاطر وجود ارگان "تخم ریز" در جیرجیرک ماده بوجود آمده است، جیرجیرک ماده از این ارگان برای تخم گذاری استفاده می کند.

نیش جیرجیرک

..