چگونه یک جیرجیرک را ساکت کنیم؟

۱۳۹۹/۵/۱۴

چگونه جیرجیرک را ساکت کنیم؟

جیرجیرک های نر برای جذب جیرجیرک های ماده از خودشان صدا تولید می کنند. این صداها اغلب شب هنگام تولید می شوند و برای برخی از ما آزار دهنده هستند و مزاحم خواب ما می شوند.
از این رو برخی از افراد تمایلی به شنیدن آواز جیرجیرک های نر ندارند. دمای پایین و کمبود آب دو عاملی است که جیرجیرک ها از جیرجیر کردن باز میدارد.
وقتی صدای جیرجیرک ها را از درون خانه شنیده می شود پیدا کردن آنها سخت می شود چرا که جیرجیرک ها به حرکت بسیار حساس هستند و وقتی به آنها نزدیک شوید، آنها ساکت می شوند.
در زیر راه هایی برای ساکت کردن صدای جیرجیرک ها آمده است.

از بین بردن منابع آب، رطوبت و غذا
جیرجیرک ها مانند هر موجود زنده دیگری برای زنده ماندن به آب احتیاج دارند.
مکان های تاریک و نم دار مثل زیرزمین ها مکان بسیار مناسبی برای آنهاست. با از بین بردن رطوبت در این مکان ها مانع آمدن جیرجیرک ها شوید.
آنها از خاک اره و چسب هم می توانند به عنوان غذا استفاده کنند پس اگر چنین موادی در منزلتان موجود است به دقت آن مکان ها را تمیز کرده تا جیرجیرک از این مکان ها دور شود.

برایشان تله بگذارید
یک کاسه پر از مواد شیرین چسبناک مثل محلول ساده آب و شکر و یا شربت و شیره می تواند برای آنها اغوا کننده باشد.
وقتی جیرجیرک ها در تله بیافتند و بالهایشان به این مواد آغشته شود در مکانیزم جیرجیر کردن آنها اختلال بوجود می آید و دیگر نمی توانند نغمه های عاشقانه خود را سر دهند.
این روش ممکن است در همه موارد کارساز نباشد ولی انجام دادن و عملی کردنش آسان است.

کاری کنید که یخ بزنندlaughing
این روش شاید کارسازترین روش باشد.
جیرجیرک ها اغلب در دمای بالا فعال می شوند و معمولا در دمای ۲۶ تا ۳۲ درجه سانتیگراد تکثیر میشوند و تولید مثل می کنند.
اگر صدای جیرجیرک را از اتاق خاصی در خانه تان شنیدید می توانید با پایین آوردن دمای آن اتاق جیرجیرک را ساکت کنید .
این روش درست است که کمی هزینه بر است اما یک خواب راحت در شب ارزشش را دارد.

آوردن یک شکارچی به خانه
خب البته این راه برای همه عملی نیست. در یکی از جزایر هاوایی ساکنین که از صدای یک گونه خاص از جیرجیرک ها کلافه شده بودند، متوجه شدند که یک نوع مگس شروع به شکار جیرجیرک ها کرده است و آنها را از شر صدای آنها خلاص کرد.
این مگس تخم هایش را دورن بدن جیرجیرک ها می گذاشت. در این بین جیرجیرک های نر از ماده ها آسیب پذیر تر بودند چرا که صدای آنها مکان مخفی شدنشان را لو میداد. لارو این مگس جیرجیرک ها را از دورن می خورد و آنها را کم کم از بین میبرد.
جیرجیرک ها کم کم آموختند که اگر می خواهند زنده بمانند دیگر نباید صدایی تولید کنند. به این ترتیب ساکنین هم خوابی آسوده را تجربه کردند.

البته فقط این مگس ها نیستند که می توانند جیرجیرک ها را شکار کنند.
گربه ها یکی از بهترین شکارچی ها در این زمینه هستند. با نگهداری یک گربه خودتان را برای همیشه از شر جیرجیرک ها خلاص کنید.
از مزایای دیگر نگهداری گربه ها این است که هیچ حشره یا بهتر بگوییم هیچ جنبنده ای به خود جرات ورود به منزل شما را نمی دهد.

 

..